تقویم مد دارای چهار فصل اصلی است: بهار/تابستان (SS)، پاییز/زمستان (AW)، ریزورت یا کروز و مجموعه ی پیش ازپاییز(pre-fall).
دو فصل اول فصلهای اصلی هستند که در هفتههای مد ارائه میشوند، و دومی مجموعههای بین فصلی برای پر کردنشکافهای بین دو فصل اصلی و معرفی بیشتر موارد جدید و ترندها هستند.
در اینجا ماههای کلیدی شروع فصلهای اصلی و کالکشن های بین فصل های اصلی آورده شده است:
Fashion Season |
Starting Month |
Spring/Summer |
January/ February |
Pre-Fall |
May/June |
Autumn/Winter |
July/August |
Resort/Cruise |
October/Novembe |
فصل های اصلی مد عبارتند از بهار/تابستان که از ژانویه تا ژوئن و پاییز/زمستان که از جولای تا دسامبر ادامه دارد. باوجود اینکه برندهای فست فشن به صورت هفتگی و هر دو هفته یکبار، اقلام جدیدی را به فروشگاه ها اضافه می کنند،طراحان بزرگ شروع به معرفی کلکسیون های پوشاک آماده بین فصلی کردند که شامل کروز یا ریزورت و پیش از پاییز میشود.
سردرگمی زیادی در مورد فصول مد وجود دارد زیرا تاریخ انتشار آنها اغلب با آنچه که نام آنها نشان می دهد متفاوتاست. هفته مد پاییز/زمستان در فوریه برگزار میشود و روندهای زمستانی را به نمایش میگذارد، در حالی که هفته مدبهار/تابستان در سپتامبر برگزار میشود و روندهای بهار آینده را به نمایش میگذارد. مجموعه های ریزورت و پیش ازپاییز هفته های مد خاص خود را ندارند. بنابراین، برندها آنها را به طور مستقل به نمایش می گذارند و آنها را برایمطبوعات ارسال می کنند.
کاربرد و یکی از دلایل وجود کالکشن ریزورت یا کروز پر کردن شکاف میان دو فصل اصلی است.
دلیل دیگر معرفی مجموعههای بینفصلی، بهویژه مجموعه ریزورت/کروز، پرداختن به این واقعیت است که بسیاری ازمشتریان ممکن است در مکانهایی زندگی کنند که آب و هوا بسیار سرد است، اما دوست دارند به جای دیگری مانندمدیترانه سفر کنند. هوای گرمتر برای گذراندن مدتی کوتاه؛ به همین دلیل است که نام آن را مجموعه «کروز» گذاشتهاند،زیرا در ابتدا برای مسافرانی ساخته شده بود که به مکانی گرمتر سفر میکردند، در حالی که فروشگاههای محلی آنهااقلام سنگین زمستانی را ذخیره میکردند.
به عنوان مثال، ممکن است در ماه دسامبر در نیویورک بسیار سرد باشد، اما در دبی این بهترین آب و هوا خواهد بود، باوزش باد سرد، اما نه آنقدر سرد برای پوشیدن لباس های سنگین زمستانی. پرداختن به این موضوع از طریق مجموعههایهمپوشانی به مشتریان در اقلیمهای مختلف کمک میکند تا اقلام مناسب را پیدا کنند، که در نهایت به افزایش فروش کمکمیکند و در واقع یک حرکت هوشمند مدیریت کسبوکار مد برای یک برند جهانی است.
هنگامی که در این صنعت کار می کنید، باید بسیار سازماندهی شده باشید و بتوانید ضرب الاجل ها و سرعت بالای مد وفشن و ارائه ی محصولات را رعایت کنید. فصول مد از یک الگوی سخت پیروی می کنند و سرعت بسیار بالایی در معرفیترندها و کالکشنها و مدل های جدید دارند و طراحان لباس برای موفقیت باید از آن الگو پیروی کنند.
هفته های مد برای نمایش مجموعه های فصلی آینده، حدود 6 ماه قبل، ساخته می شوند.
بنابراین در حالی مجموعه بهار/تابستان در سپتامبر سال گذشته نمایش داده میشود که مجموعههای پاییز/زمستان درفوریه همان سال به نمایش در خواهند آمد.
اساسا، در حالی که بهار/تابستان در فروشگاه ها راه اندازی می شود، پاییز/زمستان بعدی در نمایش های مد نمایشداده می شود و بالعکس. این به این دلیل است که زمان کافی برای خریداران مد برای ثبت سفارشهای خود و همچنین بهبرندها برای تکمیل تولید و ارسال به فروشگاهها تا فصل آینده فراهم شود.
چرا مجموعه ها اینقدر زود نمایش داده می شوند؟ دلایل متعددی وجود دارد:
ابتدا، خریداران برای مشاهده مجموعهها و انتخاب قطعاتی که میخواهند سفارش دهند به زمان نیاز دارند و طراحان برایتولید این سفارشها به زمان زیادی نیاز دارند. این در واقع یک فرآیند وقت گیر است و باید از قبل شروع شود تا کارها بهطور یکپارچه اجرا شوند.
همچنین مجلات باید از قبل بدانند تا بتوانن محتویات و عکس ها را در زمان مناسب ارائه دهند. این نشریات باید بتوانندنمونه هایی را برای عکاسی از زمان زیادی قبل از چاپ نسخه های مجلات خود انتخاب کنند. در بیشتر مواقع، لباسهاماهها قبل از ورود به مغازهها در نشریات و مجلات نمایش داده میشوند.
علاوه بر این، هفته مد ترندهای این فصل را به اطلاع می رساند، بنابراین آنها باید در فصل های مد از همه جلوتر باشند. شرکتهای صنعت مد به آنچه در هفته مد نمایش داده میشود توجه میکنند، بنابراین باید زودتر نشان داده شود تاخریداران، طراحان، ویراستاران مد و سایر متخصصان مناسب بتوانند کار خود را انجام دهند.
در حالی که فصول مد دهه ها بر این صنعت تسلط داشته است، طراحان مجموعه های بی فصل بیشتری را در تلاش برایافزایش طول عمر یک مجموعه ایجاد می کنند. در واقعیت تغییرات آب و هوایی، بسیاری از طراحان در تلاش هستند تا مدسریع را از بین ببرند و مصرف کنندگان را تشویق کنند تا به قطعات همیشگی خود ادامه دهند.
به عنوان مثال، در طول نمایش های اخیر، ما شاهد روندهای شگفت انگیزی برای فصل بودیم، مانند چکمه در بهار و کتهای سبک در زمستان. ما همچنین شاهد سیلوئتهای کلاسیک بیشتر و گرایشهای غالب کمتری مانند چاپ هستیم تامشتریان را تشویق کنند که بیشتر از یک فصل روی قطعات خود نگه دارند.
واضح است که طراحان به جای ترندهای فلش، قطعات جاودانه بیشتری را در کت واک قرار می دهند. از آنجایی کهمشتریان فعالانه به دنبال کمدهایی هستند که سخت تر و در طول سال کار کنند، طراحان با طرح های بی فصل و بی زمانبه این تقاضا پاسخ می دهند.
و در آخر اگر طراح هستید و سعی میکنید با فصول مد مطابقت داشته باشید، همیشه به یاد داشته باشید که حداقل یکفصل از قبل برنامهریزی کنید تا در نهایت سود و فرصت خود را از دست ندهید. با این حال، اگر می توانید، سعی کنیدکمی زودتر برنامه ریزی کنید تا زمان زیادی برای تکمیل فرآیند و ایجاد تغییرات مرتبط داشته باشید.
ممنون از وقتی که برای خواندن این متن اختصاص دادید.
برای خواندن مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.